Logo Universiteit Utrecht

Handleidingen

Terug
Doelgroep: Studenten

MyWorkplace: FAQ

Hieronder vind je de meest gestelde vragen en antwoorden over MyWorkplace.

  • Deze melding verschijnt bij de eerste keer dat je met de browser gebruik maakt van MyWorkplace. Klik op “installeren” en volg de stappen in de handleiding. Het is beter geen gebruik te maken van de aangeboden (HTML5-gebaseerd) “lichte versie” aangezien deze minder functionaliteit biedt en sommige applicaties hiermee niet goed werken (zwarte schermen).

    Na installatie van de Citrix Receiver moet de browser opnieuw worden opgestart, voordat je verder gaat in MyWorkplace.

    Dit duidt er op dat de Citrix Receiver niet goed geïnstalleerd is. Je werkt dan met de “lichte versie” (HTML5-gebaseerd).
    Sommige applicaties werken niet goed met deze “lichte versie”. Ook is het met HTML5 niet mogelijk bestanden op je harde schijf op te slaan en te copy-pasten met (lokale) applicaties.

    Installeer de Citrix Receiver opnieuw of maak gebruik van een andere browser.

    Start een willekeurige applicatie in MyWorkplace op, bijvoorbeeld de Windows Explorer. Indien je HTML5 in de balk bovenaan ziet staan is de Citrix Receiver niet goed geïnstalleerd en werk je met de “lichte versie” van MyWorkplace.
    Installeer de Citrix Receiver opnieuw of maak gebruik van een andere browser. Controleer of de andere browser wel gebruik maakt van de Citrix Receiver (geen HTML5 melding bij het opstarten van een applicatie).

     

    Vanaf Safari versie 12 wordt de Citrix Receiver/Workspace App – ook als je deze succesvol geïnstalleerd hebt – niet meer herkend door Safari. Dit is op te lossen door de Citrix Workspace App op te starten in plaats van Safari. Deze App vind je op je Mac in de Applications folder.

    Zie verder stap 8 tot en met 11 van de handleiding MyWorkplace Mac OS handleiding.

    Als alternatief kan je ook zelf de gratis Mozilla Firefox browser installeren op je Mac. Deze browser herkent de Citrix Workspace App wel automatisch bij het inloggen via de MyWorkplace Portal.

    De Google Chrome browser heeft soms problemen met het (automatisch) herkennen van de Citrix Receiver. Dit is als volgt op te lossen:

    Stap 1: Klik binnen MyWorkplace op je naam rechtsboven.

    Stap 2: Klik op “Citrix Receiver wijzigen”.

    Stap 3: Klik in het volgende scherm op “Citrix Receiver detecteren”.

    Controleer de goede werking van de Citrix Receiver door daarna een willekeurige applicatie op te starten, bijvoorbeeld de Windows Explorer.

    Indien je HTML5 in de balk bovenaan ziet staan is de Citrix Receiver niet goed geïnstalleerd.

    Blijft het probleem aanwezig, maak dan gebruik van een andere browser.

    MyWorkplace kan nog geen directe connectie maken met bestanden op bijvoorbeeld Google Drive. Dat kan wel als je van Google Drive de App of tool download op je eigen apparaat. Je kunt deze dan benaderen via je lokale opslag, op de manier waarop je ook je C:-drive benadert.

    Wanneer de Citrix Receiver tool niet goed is geïnstalleerd is de functionaliteit in MyWorkplace beperkt. Je werkt dan in de ’light modus’. Installeer eenmalig de Citrix Receiver tool om je bestanden en lokale printer te benaderen (zie ook de handleiding). Zo maak je optimaal gebruik MyWorkplace.

    Vanuit de applicatie die je in MyWorkplace gebruikt (bijvoorbeeld SPSS) ga je naar het menu.
    Klik op File, Open en hierna op Data. Je ziet een menu-structuur verschijnen met verschillende mappen. De bestanden die je op je laptop hebt opgeslagen staan meestal op je C-schijf (Windows)  of H-schijf (Mac). De schijf vind je door eerst in het “Look In:” veld te klikken op het icoontje WP00xx (in screenshot WP0062). Vervolgens selecteer je de schijf.

    Windows
    Ga naar de map: C:\Users\Je eigen naam\MyDocuments of C:\Users\Je eigen naam\Downloads of C:\Users\Je eigen naam\Bureaublad (afhankelijk waar je je bestanden eerder opgeslagen hebt). Downloads vanuit Blackboard worden bewaard in de map C:\Windows\Temp.

    MyWorkplaceFAQ-Windows-mappen

     

    Mac
    Ga naar de map: H:\Users\Je eigen naam\MyDocuments of H:\Users\Je eigen naam\Downloads of H:\Users\Je eigen naam\Bureaublad (afhankelijk waar je je bestanden eerder opgeslagen hebt). Downloads vanuit Blackboard worden bewaard in de standaard “Downloads” map.

    Wanneer de Citrix Receiver tool niet goed is geïnstalleerd is de functionaliteit in MyWorkplace beperkt. Installeer eenmalig de Citrix Receiver tool om informatie te kunnen kopiëren tussen lokale en MyWorkplace software. Gebruik ook geen Edge als browser, maar bijvoorbeeld Internet Explorer of Firefox.

    Dit treedt op als de Citrix Receiver tool niet goed geïnstalleerd is op je PC of laptop. Installeer eenmalig de Citrix Receiver tool (zie ook de handleiding). Gebruik ook geen Edge als browser, maar bijvoorbeeld Internet Explorer of Firefox.

    Voor Mac gebruikers: mocht je na het installeren van de meest recente Citrix Receiver nog steeds problemen hebben, wijzig dan het Citrix Receiver config bestand als volgt:

    – Open Finder. Klik op Ga. Klik op Ga naar map………

    – Type in: ~/ Bibliotheek. Klik op Ga.

    – Klik op de map Application Support en hierna op de map Citrix Receiver

    – Open het Config bestand met een teksteditor.

    – Verander de regel KeyboardLayout=(User Profile) in de gewenste lay-out bijvoorbeeld, KeyboardLayout=US-International

    – Sla het bestand op.

    De meest voorkomende KeyboardLayout setting zijn:

    – Belgian Dutch                  – US-International

    – Belgian French                 – Russian

    – Dutch                                   – Italian

    – French

    – German

    – Spanish

    – United Kingdom

    – US

    – US-International

    Standaard staan deze op Nederlands ingesteld. Door de applicatie Regional Settings te openen, kan je dat aanpassen naar bijvoorbeeld English/United States.

    Deze setting wordt na uitloggen bewaard als voorkeursinstelling binnen MyWorkplace.

    Dit is normaal. Deze knop is alleen van toepassing als MyWorkplace wordt gebruikt op een virtuele desktop (thin client), zoals in de Spinozahall en het Studielandschap van DGK. Als je ook op een Thin Client een foutmelding krijgt bij het opstarten van de VSD, heb je nog een andere MyWorkplace applicatie open staan. Sluit deze dan eerst af. De betreffende applicatie kan je ook weer binnen de Virtuele Studenten Desktop (VSD) opstarten.

    Ja, dat is mogelijk als je op één PC aan het werk bent en vervolgens op een andere PC verder wilt werken. Je sessie zal gewoon overgenomen worden. Wanneer je overstapt naar een Chromebook, tablet of smartphone is deze optie beperkt wanneer je meerdere applicaties geopend hebt op de pc. Op deze apparaten kun je namelijk maar één applicatie actief hebben.

    Dit komt omdat de applicatie in MyWorkplace virtueel draait en op deze virtuele omgeving zijn de videokaarten met een minimum van 512 mb of vRAM niet beschikbaar.

    Na installatie van de Citrix plugin verschijnt de ‘fout’-melding “Unblock the Citrix plugin” bij Safari-gebruikers.

    Je kunt de automatische blokkering van de Citrix-plugin als volgt opheffen:

    1. Open je Safari Browser
    2. Klik linksboven in de menubalk op “Safari” > “Preferences”/”Voorkeuren”
    3. Klik op het tabblad “Websites”
    4. Vink in dit scherm (zie afbeelding hieronder), onderaan de lijst bij “Plug-ins”, de “Citrix Receiver” aan. Rechts in het scherm selecteer je rechts een van de opties (Yes).
    5. Hierna kan je Safari browser met de plugin werken: ga nogmaals naar MyWorkplace.uu.nl op Myworkplace op te starten.

     

    Sommige besturingssystemen (waaronder Android) geven bij het intypen van de logingegevens suggesties op basis van daar eerder ingevulde gegevens (dus bijvoorbeeld bij een tweede keer inloggen). Android zet echter vaak een spatie achter het ‘Address’ en de ‘Username’ waardoor het inloggen niet lukt. Indien je de suggestie van Android toch wilt gebruiken selecteer de suggestie dan en ga op dat veld staan en haal de spatie achter de invoer weg. De makkelijkste manier is het volledige ‘Address’ en ‘User Name’ zelf in te vullen wanneer je naar Myworkplace.uu.nl gaat.

    Deze melding treedt op bij gebruik van Mac OSX 10.13.4. De melding kan genegeerd worden. Er zijn geen nadelige gevolgen voor de werking van MyWorkplace. Citrix werkt aan een oplossing die beschikbaar komt in een nieuwe versie van de receiver.

  • Virusscanners kunnen diverse problemen veroorzaken. Wanneer je een probleem ervaart waar je niet uitkomt met bovenstaande stappen, kun je het volgende proberen:

    • Voeg Citrix toe als uitzondering binnen je virusscanner
    • Deinstalleer alle virusscanners, en installeer één (goede) virusscanner (opnieuw)
    • Voeg Citrix handmatig toe als extensie binnen Google Chrome

Laatst bijgewerkt op: 8/11/2018

Terug
Feedback

Heeft deze handleiding je geholpen?

Je helpt ons met jouw feedback. Zo kunnen we onze handleidingen verbeteren!

Sending