Logo Universiteit Utrecht

Handleidingen

Terug
Doelgroep: Medewerkers en Studenten

Printers: FAQ en tips

Overal staan multifunctionals op de universiteit. Hiermee kun je printen, kopiëren en scannen. Naast de handleidingen die je op deze site vindt, lees je hieronder veelgestelde vragen en tips

  • Onderaan deze FAQ vind je diverse instructiefimpjes. Scroll naar beneden om ze te bekijken.

  • De tekst die vermeld wordt als je je afmeldt via ‘het sleuteltje’ is niet correct.

    basisfunct28De zin “Alle afdrukopdrachten van de gebruiker in de wachtrij en opdrachten die momenteel worden afgedrukt, worden afgedrukt.” klopt niet.
    De Multifunctional print hooguit nog een paar pagina’s maar maakt zeker niet alle opdrachten af.

  • Printpassen

    Zie de instructievideo onderaan deze handleiding om een pas te koppelen.

    Heb je een witte pas met “printpas” erop? Deze kunnen teruggestuurd worden via de interne post naar: ITS-Printing, Bestuursgebouw, Heidelberglaan 8, Kamer 3.61. Wij maken ze geschikt voor hergebruik.

    Heb je een zogenaamde druppel waarmee je ook deuren opent? Deze kan alleen ontkoppeld worden via de Servicedesk*. Daarna kan een nieuwe gebruiker de druppel hergebruiken.

     

    * Het is mogelijk dat de vertrekkende eigenaar van de druppel een andere (witte) pas koppelt aan zijn of haar account. De druppel wordt dan automatisch ontkoppeld. In een spoedgeval zou je deze methode kunnen toepassen.

     

    Je kunt je altijd handmatig op de printer aanmelden via “Andere Aanmelding” op het scherm van de multifunctional.

    • Ga naar de printer
    • Druk op ‘gast’ op het beeldscherm.
    • Kies voor ‘andere aanmelding’
    • Voer je solis-id en bijbehorend wachtwoord in (niet je emailadres)!

    Je bent nu aangemeld op de printer zoals je gewend bent.

    Ben je je OV-kaart of Saltopas kwijt? Het kan even duren voordat je dan een nieuwe hebt. In de tussentijd kun je:

    • Handmatig aanmelden op de multifunctionals (zie: ik ben mijn printpas vergeten)
    • Een witte printpas bij een balie van de UB ophalen, of op Kromme Nieuwegracht 80
    • Een andere pas die je hebt met RFID koppelen*

    Koppel vervolgens je nieuwe pas door de instructies die bij de multifunctionals hangen te volgen.

    * Je kunt dit testen door een kaart langs de kaartlezer te halen. Hoor je een piep, dan is de kaart waarschijnlijk geschikt.

    Let op! We raden aan je nieuwe pas snel te koppelen, zodat je oude pas ontkoppeld wordt. Zo kan niemand anders op jouw kosten kopiëren of jouw printopdrachten inzien.

  • Papier

    In sommige multifunctionals zit standaard briefpapier (dit geldt nooit voor multifunctionals voor studenten). Meestal is dit bij het secretariaat of de afdeling bekend. Je kiest dan in bijvoorbeeld Word voor “briefhoofd” bij de pagina-instellingen in het printmenu.

    Indien er standaard geen briefpapier in de printer zit, kun je de handmatige invoerlade gebruiken. De handleiding vind je op deze site (Printen via handmatige invoer).

    • Selecteer via de applicatie (zoals Word) bij het afdrukken de handmatige invoer (lade 5)
    • Voer het papier aan de linker zijkant van de multifunctional in (lade 5)
    • Volg de instructies op het scherm van de printer

    Onder een grote opdracht verstaan we een printopdracht die:

    • Meer dan 15 minuten in beslag neemt.
    • Een opdracht waarbij het aantal kopieën groter is dan de inhoud van de kleinste lade

    Neem voor grote printopdrachten contact op met:

    Xerox Reproshop
    Balognalaan 101 3584 CJ Utrecht
    Kamer: BGG, hal eerste links
    E-mail: xerox.reproshop@hu.nl
    Tel. +31 (0)88 481 35 67
    Openingstijden: Maandag t/m vrijdag: 08.30 – 17.00

    Gelieve de materialen in PDF-bestanden aan te leveren (bij bezoek op USB-stick).

    Lade 1: 520 sheets (normaal, wit, A3)
    Lade 2: 520 sheets (briefpapier of normaal, wit, A4)
    Lade 3: 867 sheets (normaal, wit, A4)
    Lade 4: 1.133 sheets (normaal, wit, A4)
    Lade 5: 100 sheets (handmatige lade voor alle soorten papier)

    Druk op de vierde knop (onderste op het plaatje) op de printer links naast het display (apparaatstatus). Dan, op de rechterkant, op ladestatus. Hier zie je het aantal (geschatte percentage) papier wat er nog in de lade zit.

    Printen - Faq en tips - papierlade-status

    De printer stopt met printen, maar je taak wordt pas geannuleerd als je uitlogt. Als je meerdere opdrachten hebt vrijgegeven dan worden alle niet-geprinte opdrachten geannuleerd. De opdrachten moeten opnieuw naar de printer worden gestuurd.

    Je hoeft als student niet te betalen voor de printjes die niet zijn afgedrukt.

    ITS doet er alles aan om er altijd voor te zorgen dat er voldoende papier aanwezig is. Soms kan het voorkomen, dat iemand een zeer grote printopdracht (voor jou) print, waardoor het papier onverwachts snel op is. Loop indien mogelijk langs één van onze balies wanneer dit probleem zich voordoet of ga naar een andere printer.

  • Mobiel printen vanaf elk apparaat

    Ja, mits je verbonden bent met het draadloze netwerk “eduroam”. Handleidingen voor OSX, Windows en Ubuntu vind je op deze site.

    Ja, dat kan met Mobile Print. Je hoeft alleen een e-mail te sturen naar print@uu.nl. De uitgebreide instructie kun je hier lezen.

  • Scannen

    Een scanopdracht mag maximaal 20 MB zijn. Het is moeilijk aan te geven hoe groot jouw opdracht zal worden; dit hangt af van het aantal pagina’s, de scankwaliteit (aantal DPI) en of je in kleur of zwart-wit scant. Is je scanopdracht te groot, dan wordt het resultaat niet naar je mailbox gestuurd. Probeer dan je scanopdracht in delen te doen (splitsen).

    Nee. Instellingen (voorkeuren) worden niet bewaard. Je moet de volgende keer opnieuw je voorkeuren aangeven.

  • Kopiëren

    Het kopiëren van een boek kan nog wel eens voor problemen zorgen met de default instellingen. Formaat wordt niet herkend of een verkeerd formaat wordt geprint. Het selecteren van een papierlade wil hierbij helpen, alleen vereist dit een portrait bron en je boek ligt net weer landscape.
    Lees het document in de link hieronder even door voor je aan de slag gaat om deze problemen te voorkomen.

    Instellingen voor kopiëren vanaf de glasplaat

  • Overig / Bekende problemen

    Printen - Faq en tips - uitroeptekenDit icoon betekent dat je printopdracht nog niet volledig binnengekomen en verwerkt is. Dit is vaak bij grote printopdrachten (veel pagina’s, afbeeldingen, hoge resolutie, etc).

    Probeer het op een later tijdstip opnieuw, of druk op de knop met de twee pijltjes om het scherm te verversen totdat het uitroepteken verdwijnt. Daarna kun je printen.

    Je hebt een dubbele beurs omdat je zowel student als medewerker bent. Gebruik:

    • Het poppetje wanneer je iets print voor je studie
    • Het gebouw wanneer je iets print voor je werk

    Je kunt zien hoe ver de printer is met het afdrukken van een opdracht. Dit kan worden weergegeven door het indrukken van de ‘opdracht statusknop’. Dit is de derde knop van het display.

    Printen - Faq en tips - papierlade-status

    Nee, dit is niet mogelijk. Een gastaccount is een jaar geldig. Als je binnen een jaar het tegoed niet opgemaakt hebt, kun je het gastaccount verlengen om het printtegoed alsnog op te maken. Het printtegoed vervalt als het gastaccount niet meer actief is. Printtegoed kan ook niet overgezet worden naar een ander account. Het printtegoed vervalt automatisch na 1 jaar tenzij het account direct wordt verlengt.

    Vanwege veiligheidsredenen is er een 15 minuten time-out instelling actief. Dit betekent dat je na 15 minuten zonder het aanraken van het scherm automatisch wordt afgemeld – ook al is je printopdracht nog bezig.

    Vlak voor het automatisch afmelden komt er heel kort (5 sec) een pop-up bericht in beeld. Als je deze niet bevestigt, wordt je afgemeld en stopt het printen. Je hoeft niet te betalen voor de niet-afgedrukte pagina’s.

    Voorkomen van automatisch afmelden
    Je kunt dit voorkomen door bijvoorbeeld elke 10 minuten het scherm aan te raken. Zodoende verleng je de timer met 15 minuten.

    Overwegingen
    wegens de time-out instelling dient de gebruiker bij de printer te blijven:
    Voordelen:

    • Andere gebruikers kunnen de opdracht niet stoppen.
    • Vertrouwelijk afdrukken kunnen niet lang onbeheerd worden achtergelaten.
    • Je kunt snel actie ondernemen als de papierbak leeg is of de uitvoerlade vol is. Omdat in deze gevallen de lopende taak stopt. De uitvoerlade kan 2000 vellen papier, en 1000 vellen met nietjes ontvangen.
    • Je vermijdt vergeten printjes

    Dit model printer kan een zwart-wit documenten met een snelheid van 50-55 pagina’s per minuut afdrukken. Bereken zelf de tijd die nodig is om te printen / kopiëren. En raak het scherm regelmatig om de timer te verlengen. Het pop-up bericht wordt weergegeven gedurende 5 seconden. Dit kan niet worden veranderd.

    Je opdracht bevat een formaat, soort of in de printopdracht aangegeven papierkleur wat niet aanwezig is in de printer. Kijk in je bestand of het afdrukformaat A4 of A3 is, en verder of je opdracht op gewoon wit papier is gegeven. Andere formaten, kleuren of soorten papier zitten niet in de Multifunctional en zullen deze melding geven.
    Druk op de knop “Actieve opdrachten bekijken”, je komt dan in het onderstaande scherm. Druk niet op de knop “sluiten”.
    Je krijgt nu de opdrachtregel met de ‘foute’ opdracht. Als je op deze regel klikt krijg je een menu met o.a. de optie om je opdracht naar een bepaalde lade te zenden, de “Afdrukken op ander papier” optie.

    Kies hier een lade en druk op “OK”. Let wel op dat je opdracht wordt geschaald naar het gekozen papier.

  • Hieronder vind je instructiefilmpjes.

  • Opmerkingen over de instructievideo hieronder, “Het koppelen van een printpas”.
    De “Inepro Docupro” knop is hernoemd naar “Printen”. Verder is de instructie er vanuit gegaan dat je geen printopdrachten op de printer hebt staan. Als dit wel zo is dan komen nadat je op “Printen” hebt gedrukt niet de tandwieltjes in beeld zoals in het filmpje wordt aangegeven maar onderstaand scherm met je printopdrachten. Door op het huisje te klikken kom je alsnog bij de tandwieltjes.

  • Stap 1

Laatst bijgewerkt op: 16/10/2018

Terug
Feedback

Heeft deze handleiding je geholpen?

Je helpt ons met jouw feedback. Zo kunnen we onze handleidingen verbeteren!

Sending